Pas op voor WhatsApp oplichters

Pas op voor WhatsApp oplichters

Het blijkt bijzonder simpel om iemands geld afhandig te maken door u voor te doen als familielid of bekende. Dat bewijst het sterk toenemend aantal meldingen bij o.a. de Fraudehelpdesk. 

Spear Phishing

Deze vorm van oplichting wordt 'spear phishing' genoemd. Met deze vorm van oplichting richt de dader zich specifiek op een persoon of onderneming. Spear phishing bestaat al jaren. In eerste instantie alleen via de e-mail. Maar later ook via de social media en nu dus aanzienlijk vaker 

Hoe gaan de oplichters te werk?

De oplichters maken gebruik van telefoonnummers die bijvoorbeeld op Marktplaats-account van de slachtoffers te vinden zijn. Daarna is het voor de oplichter een koud kunstje om te achterhalen wie familie of vrienden zijn van het slachtoffer.

Vervolgens stuurt de oplichter een WhatsApp-bericht met - bijvoorbeeld -  de melding dat zijn of haar telefoonnummer is gewijzigd. Uiteraard heeft de oplichter in kwestie de moeite genomen om de profielfoto aan te passen naar een bekende van het slachtoffer. Vaak als familielid maar nog vaker als vriend. Het familielid of vriend zal al snel om een "gunst" vragen waarbij het bijvoorbeeld gaat om het voorschieten van een openstaande rekening.

Hoe herken je WhatsApp-fraude?

  1. Een 'familielid', 'vriend' of de 'goede bekende' stuurt u een WhatsApp berichtje vanaf een onbekend nummer waarbij de profielfoto klopt.
  2. Het 'familielid', de 'vriend' of de 'goede bekende' zit in geldnood en vraagt u om het geld voor te schieten.
  3. Het 'familielid', de 'vriend' of de 'goede bekende' wil alleen maar via WhatsApp communiceren.
  4. Er is altijd veel haast bij.

Vermoed u dat iemand u probeert op te lichten?

  1. Stel het 'familielid', de 'vriend' of de 'goede bekende' een vraag waarop de oplichter geen antwoord zou moeten weten.
  2. Bel het 'familielid', de 'vriend' of de 'goede bekende' op via een nummer uit uw eigen adresboek. De oplichter zo natuurlijk direct door de mand.
  3. Kunt u het 'familielid', de 'vriend' of de 'goede bekende' niet direct telefonisch bereiken? Maak dan in geen enkel geval geld over.